Marzec to czas wyboru oraz rezerwacji kolonii i obozów zarówno zagranicznych jak i krajowych. Rodzice kierują do nas wiele pytań o szczegóły transportu na kolonie do Bułgarii, Włoch, Hiszpanii, Chorwacji czy Grecji.
Aby rozwiać Państwa wątpliwości, stworzyliśmy listę dziesięciu najczęściej pojawiających się pytań dotyczących transportu dzieci i młodzieży do miejsc letniego wypoczynku.
Zapraszamy do lektury i zachęcamy do wyboru kolonii i obozów organizowanych przez Biuro Podróży Szarpie Travel, gdzie bezpieczeństwo dzieci jest priorytetem! Miłej lektury.
10 najczęstszych pytań dotyczących transportu:
Na każdą kolonię/obóz zagraniczny zapewniamy autokary o najwyższym standardzie. Ważnym kryterium wyboru jest dla nas sprawdzony, wiarygodny przewoźnik, rocznik autokaru (nie starszy niż 7 lat) i doświadczeni kierowcy (lubiący dzieci!). Klimatyzacja, wc, rozkładane fotele, barek z dostępem do ciepłej wody, dvd z odpowiednimi dla dzieci i młodzieży filmami, by umilić często bardzo długą podróż - to standard, który staramy się zapewnić. Pasy bezpieczeństwa i konieczność ich zapinania to obowiązek, o którym każdorazowo przypomina dzieciom kierownik kolonii.
Na to pytanie zazwyczaj pracownicy działu sprzedaży mówią wyczerpująco, czyli jak jest planowana główna trasa przejazdu autokaru oraz tzw. połączenia antenowe. W momencie rezerwacji kolonii możemy poinformować Państwa, czy dziecko z danego miasta będzie jechało autokarem czy też będzie to połączenie antenowe. O szczegółach podróży możemy mówić po zamknięciu sprzedaży i wykrystalizowaniu się miast wyjazdowych, z których mamy zabrać dzieci na nasze kolonie. Warto podkreślić, że gwarantujemy zabranie nawet 1 dziecka z danego miast. A miast wyjazdowych przy koloniach do Hiszpanii, Grecji, Włoch, Chorwacji i Bułgarii mamy aż 14.
Połączenia antenowe realizowane są najczęściej PKP i polegają na dowiezieniu uczestników kolonii z danego miasta do głównego autokaru. Dziecko jest wówczas pod opieką konwojenta, który dba o jego bezpieczną podróż. Więcej o tym, kim jest konwojent znajdą Państwo w odpowiedzi na pytanie 9. Prosimy pamiętać o zabraniu legitymacji szkolnej (ważnej), która uprawnia dziecko do przejazdu na bilecie ulgowym. Jeśli dziecko nie posiada ważnej legitymacji prosimy to zgłosić w biurze podróży i dokonać stosownej dopłaty.
Postoje autokaru wynikają z czasu pracy kierowcy i każdorazowo kierownik kolonii po konsultacji z kierowcą informuje dzieci o najbliższym postoju. Na trasie przejazdu autokaru z Polski do miejsca docelowego za granicą, postoje są organizowane średnio co 3-4 godziny, jeśli tylko jest możliwe - na parkingach z toaletą i barem/ sklepem. Czas postoju wynosi od 15 do 45 minut.
W autokarach są toalety i kierownik kolonii przedstawia dzieciom na początku podróży zasady korzystania z nich. W praktyce najczęściej toalety udostępniane są w sytuacjach awaryjnych. Korzystanie z WC w autokarze, z uwagi na ich małą pojemność oraz komfort podróżowania ogranicza się zwykle do sytuacji koniecznych. Prosimy o korzystanie z toalet publicznych podczas przerw w podróży (oraz zabranie ze sobą drobnych monet na płatności za WC).
Na każdy wyjazd na kolonie pracownik biura ma obowiązek zgłosić autokar do kontroli policji. Miejsce kontroli autokaru określa policja, więc może się zdarzyć, że będzie to inne miejsce niż podane w agendzie wyjazdowej miejsce zbiórki. Proszę pamiętać, że naszym celem jest bezpieczna podróż na kolonie i w naszym wspólnym interesie jest zadbanie by autokar był sprawny, a kierowca trzeźwy i wypoczęty. W tym celu autokar podstawia się do kontroli średnio 40 minut wcześniej przed planowaną godziną zbiórki, by policjanci dokonujący kontroli mieli czas na:
- sprawdzenie stanu technicznego autokaru,
- sprawdzenie stanu trzeźwości i uprawnień kierowcy,
- sprawdzenie dokumentów autokaru,
- sporządzenie protokołu z kontroli.
Wspomnieć trzeba, że zdarzają się opóźnienia w przybyciu policji na kontrolę wynikające z nieprzewidzianych zdarzeń np. drogowych. Takich sytuacji nie unikniemy i nie przewidzimy, możemy tylko prosić o wyrozumiałość tych, którzy wsiadają po trasie przejazdu autokaru.
Tutaj jeszcze warto wspomnieć, że Państwo jako Rodzice, Opiekunowie mają również możliwość zgłoszenia takiej kontroli autokaru przed wyjazdem dziecka. Zawsze warto wtedy podać kierunek kolonii na jaki jedzie dziecko i miejsce zbiórki.
Takiego scenariusza nie zakładamy choć musimy być i na takie zdarzenia przygotowani. To o czym pisałam w odpowiedzi na 1 pytanie jest ważne i podkreślę jeszcze raz, czyli troska o dobór odpowiednich przewoźników: sprawdzonych, wiarygodnych, dbających o tabor i kierowców.
Jeśli jednak zdarzy się „coś” i autokar się zepsuje to przede wszystkim zachowujemy zimną krew i działamy w oparciu o „System zarządzania kryzysowego”, który określa zasady postępowania trzech stron: kierownika kolonii/ kierowcy i pracownika biura podróży w sytuacji wystąpienia awarii autokaru. Najważniejsza jest diagnoza problemu, zagwarantowanie bezpieczeństwa dzieci i podjęcie odpowiednich działań by kryzys zażegnać.
To pytanie niestety pojawia się rzadko, a jest bardzo ważne z punktu widzenia bezpieczeństwa podróży. Proszę sobie wyobrazić sytuację, „dosadzają” Państwo dziecko po trasie np. w Warszawie a tu luki bagażowe pękają w szwach i nie ma miejsca na walizkę. Co zrobić: wstawić walizkę do środka autokaru by jej nie zniszczyć, zmniejszyć bagaż? Żadna opcja nie jest możliwa. W trosce o komfort podróży wszystkich uczestników kolonii zadbajmy o to, by walizka naszego dziecka była spakowana z rozmysłem. Co zabrać do wakacyjnej walizki? O tym kilka słów napisaliśmy tutaj. Już teraz zapraszam do lektury.
To częste pytanie i ważne z punktu widzenia bezpieczeństwa. Otóż konwojentami są najczęściej nasi wychowawcy kolonii oraz sprawdzeni współpracownicy, którzy od lat odpowiadają za opiekę nad dziećmi podczas przejazdu PKP na / z kolonii z miejsca innego niż Olsztyn. Konwojent wyposażony jest w identyfikator, kartkę z nazwą kolonii, bilety PKP oraz imienne listy uczestników. Konwojent dba by każde dziecko miało miejsce siedzące, przed wejściem do pociągu przypomina dzieciom zasady bezpieczeństwa tj.
- zabronienie przemieszczania się między przedziałami, opuszczania wagonu,
- zabronienie otwierania okien i wychylania się,
- chęć udania się do toalety musi być zgłoszona opiekunowi grupy.
Konwojent dba by dziecko wysiadając z pociągu zabrało swoje rzeczy. Prosimy pamiętać, że wychowawca, który przewozi Państwa dziecko jest konwojentem. Na kolonii dziecko może mieć innego wychowawcę, który będzie realizował program.
Tak, najczęściej wszystkie autokary wyposażone są w barki, zapewniamy podczas podróży wodę, kierowcy podczas postoi mogą bezpłatnie zrobić herbatę, zapewnić dziecku wrzątek. Sugerujemy zabranie swoich np. ulubionych herbat, gorących kubków.
Jak pokazuje nam powyższy artykuł na bezpieczną i wygodną podróż składa się wiele czynników. Każdy w mniejszym lub większym stopniu wpływa na komfortowe warunki podróżowania, które organizator kolonii powinien spełnić. Miejmy nadzieję, że każda podróż na kolonie będzie nie tylko bezpieczna ale również przyjemna dla dzieciaków.